12 Лис 2025
47

Чому у споживачів різна тривалість вимкнень: як формують графіки відключень світла на Хмельниччині

Ярина Коцюбинська, «Суспільне Хмельницький»

Графік відключень електроенергії у Хмельницькій області формується однаково для всіх населених пунктів, проте фактична тривалість вимкнень може різнитися. Причина — термінові команди від НЕК «Укренерго», аварійні ремонти та динамічна ситуація в об’єднаній енергосистемі України.

Як розподіляють черги, хто підлягає відключенням і чому в одних споживачів світла немає довше, ніж в інших, Суспільне ексклюзивно дізналося у технічного директора АТ «Хмельницькобленерго» Олега Івасика.


За яким принципом формують графік відключень у місті та області?

Графік погодинних відключень однаковий по всій області – не важливо, чи ти у місті, чи в селі, зазначив Олег Івасик.

Основними пунктами при формуванні графіка є:

  1. Вихідні дані — НЕК «Укренерго» визначає кількість черг і години обмежень на наступний день.
  2. Враховується тривалість відключень у попередні дні та години доби, коли вони відбувалися.
  3. Черги знеструмлюють почергово, циклічно змінюючи одна одну.

Чому графік іноді не збігається з тривалістю фактичних відключень?

Не кожне відключення пов’язане з графіком погодинних відключень, пояснив Олег Івасик. Від чого залежить графік:

  1. Термінові команди НЕК «Укренерго» – після обстрілів або аварій можуть застосовуватися різні графіки (ГАВ, ГОП, ГПВ, СГАВ), які відрізняються за часом і тривалістю.
  2. Ремонтні роботи – АТ «Хмельницькобленерго» паралельно проводить технічне обслуговування, що може збільшувати тривалість відключень для окремих споживачів.
  3. Технічні несправності – обладнання може виходити з ладу через часті вимкнення або пошкодження після обстрілів.

Обов’язково потрібно також пам’ятати, що паралельно АТ «Хмельницькобленерго» здійснює ремонтні роботи на обладнанні. І це може накладатись на тривалість вимкнень по окремим споживачам. Тому перевіряйте на офіційному сайті компанії інформацію чи здійснюються за вашою адресою ремонтні роботи.

Олег Івасик порадив споживачам, де слід перевіряти причини відсутності електроенергії та очікуваний час відновлення на ресурсах:

Також споживачі можуть налаштувати отримання сповіщень про відключення на поштові скриньки, вказавши свій email в розділі «Комунікації» Особистого кабінету.


Чому в одних споживачів вимикають світло частіше, ніж в інших?

Олег Івасик розповів, що обсяг відключень змінюється протягом доби за рішенням НЕК «Укренерго», залежно від ситуації в об'єднаній енергосистемі.

Команди на обмеження споживачів та введення додаткових черг можуть бути терміновими і коливатись протягом години в бік збільшення і в бік зменшення.

За його словами, Обленерго лише виконує ці команди, не маючи власного інтересу у вимкненнях. Пропорційний розподіл часу можна оцінювати лише за тиждень чи місяць.

Як ви могли бачити, ми в своїх повідомленнях на офіційних ресурсах для споживачів наголошуємо, що ситуація в енергосистемі динамічна, на неї впливає багато факторів, як то введення в експлуатацію нового обладнання замість пошкодженого; ремонти обладнання, які здійснюються одразу після обстрілів для поновлення енергоживлення; задіяння іншої альтернативної генерації для вирівнювання попиту і пропозиції в ОЕС України і навіть такий фактор, як відсутність хмар.


Об’єкти, що не підлягають відключенням

Графік погодинних відключень не поширюється на критичну інфраструктуру, пояснив технічний директор Олег Івасик, наприклад:

  • лікарні
  • насосні станції
  • водонапірні вежі, тощо.

До ліній, що живлять такі об’єкти, можуть бути приєднані житлові будинки. У таких випадках будинки або переключають на інші лінії, або вимикають вручну, за участю ОСББ чи ЖЕК, зазначив Олег Івасик.


Принципи розподілу споживачів на черги

Як пояснив технічний директор АТ «Хмельницькобленерго» Олег Івасик, розподіл здійснюється у відповідності до Інструкції про складання та застосування графіків погодинних відключень, затвердженої Міністерством енергетики України.

Тобто лінії електропередачі розподіляють на 6 черг (12 підчерг), зважаючи на величину навантаження на лініях – формується 6 рівних за навантаженням блоків (12 підблоків).

Якщо в сервісах Товариства споживач бачить неправильну чергу, можна:

Технічні фахівці перевірять запит та, за потреби, відкоригують прив'язку до електричної адреси або чергу, додав Олег Івасик.

Електромережі у населених пунктах досить розгалужені та не завжди працюють за нормальною схемою роботи. Стаються аварійні пошкодження, з метою проведення ремонтних робіт споживачів переключають на інші розподільчі пункти чи підстанції. Це може призвести до помилок у відображенні черг ГПВ.

Наверх