Чи готові ми вдосконалювати якість своєї роботи?

Не секрет, що почувши слово „якість”, працівники по різному його трактують або просто поблажливо посміхаються. Але ж багато провідних компаній світу, які ставлять якість за мету своєї роботи і заявляють про це на весь світ. "UMC“- „Якість понад усе”, "LG“ – „Під владою якості”, "Порше" – „Якість і традиції",  "Nestle" – „Якість продуктів - якість життя", "Хортиця” – „Абсолютна якість", "Economix” – „Якість вище за ціну", "Codegen" – „Якість, якій довіряють". Отже, провідні компанії світу  позіціонують себе  саме у сфері  Якості.      

Ото ж і генеральним директором ВАТ ЕК "Хмельницькобленерго" Шпаком О.Л. було прийнято рішення, щодо створення Системи управління якістю в Компанії та її сертифікацію на відповідність вимогам міжнародних стандартів ISO-9000.  Наказом № 238 від 26.04.2004 року  було утворено відділ управління якістю, який займається розробкою цієї системи та інтеграцією її в систему управління.

Пропоную розібратись, що є якість у нашій роботі. В першу чергу це якісне виконання своїх обов’язків згідно посадової інструкції. Не секрет, що посадові інструкції поки що далекі  від ідеалу. Тому керівники відділів, служб зобов’язані проаналізувати роботу своїх підлеглих і чітко визначити конкретні обов’язки окремого працівника. Потрібно кожному на своїй посаді відповісти на питання:” Що я роблю? В чому полягає моє завдання на сьогодні, на цій неділі, в цьому місяці?” Це дозволить визначити і розрізнити завдання, які працівник виконує постійно і які виникають в процесі роботи. Саме на цих даних базується побудова процесного менеджменту складовою частиною якого є система управління якістю. На перший погляд відповіді на ці запитання є легкими, але коли працівник спробує виписати їх на папері, все видається набагато складнішим. Пропоную кожному читачеві зробити це і проаналізувати отриманий результат. 

По друге , це ставлення до своєї роботи. Цілком можливо свої обов’язки звести до чисто механічного, шаблонного  виконання, яке роками не змінюється. І на запитання: ”Чому ви це робите саме так?”, отримаеш відповідь: ”Тому, що я завжди так робив”. Дуже часто працівник не бачить себе в схемі процесу, він не відчуває зв’язку з “споживачем”, результату своєї роботи і не аналізує те, що надходить від “постачальника” вхідної інформації. Допомогти йому в цьому повинні журнали  “Коригувальних та запобіжних дій” і “Пропозицій про покращення”, які пропонує використовувати  Система управління якістю.   Вони в першу чергу дозволяють визначати помилки в роботі, чітко сформулювати їх і зафіксуватифіксувати в письмовому вигляді. Надалі пропонується чітко і правильно визначити коригувальну дію, яка дозволить повністю виправити цю помилку. Для того, щоб запобігти в майбутньому виникненню таких чи подібних помилок  визначають запобіжні дії. Потрібно наголосити на тому, що це вимагає аналізу проблеми як керівником, так і працівником, безпосередніми учасниками процесу. Тут уже присутній елемент покращення якості роботи шляхом ідентифікування помилок та їх ефективного усунення і запобігання в майбутньому. Наступною сходинкою покращення якості є пропозиції щодо покращення роботи. Кожний працівник при виконанні своїх завдань, постійних чи нових,  повинен замислюватись над тим,  як їх можливо покращити? Це схоже на раціоналізаторські пропозиції в радянські часи. Зрозуміло, що в компанії існують різні види робіт, але виконання будь-якої роботи можливо покращити. Саме це ї є секретом того, що західні компанії досягають високої якості товарів чи послуг і конкуренція розгортається саме на полі бою за якість, в той час як інші фактори і природні ресурси відходять на другий план. 

Під час проведення планового аудиту в Компанії , найбільш типовими невідповідностями були відсутність «Цілей у сфері якості» підрозділу, недостатнє інфомування працівників про  саму систему якості, відсутність журналів “Обліку невідповідностей та коригувальних дій” , “Пропозицій про покращення” та «Обліку НД». Хочу нагадати усім, що робота з цими журналами, їх використання, будуть предметом перевірок під час наступних аудитів. Інакше не можливо довести, що працівники дотримуються вимог Системи управління якістю і система є ЖИВОЮ. Саме цю інформацію аудитори системи управління якістю під час проведення внутрішнього аудиту намагались донести до працівників усіх відділів, служб та районів електричних мереж.

Не буде зайвим нагадати і те, що наказом № 248 від 14.04.2006 р. "Про внесення доповнень до складу атестаційної комісії" начальник відділу якості Козачук О.І. включений до складу атестаційної комісії. Отже питання стосовно використання працівником системи управління якістю у своїй роботі будуть підніматись під час атестації працівників. Не менш важливим є те, що наказом № 582  від 12.09.2005 р. "Про затвердження положень про відділи та служби і посадові інструкції" кожний працівник зобов'язується у своїй роботі дотримуватись вимог управління якістю.  

Проаналізувавши результати аудиту, потрібно відзначити, що найбільш повно система впроваджена в Хмельницьких південних ВЕМ , де представником з якості є Шкробот О.П., Хмельницькому РЕМ (Везденецький С.В.), юридично-договірному відділі (Лисюк Я.О.), відділі розподілу і контролю (Слободян О.А.). Особливо потрібно наголосити на тому, що аудити в цих підрозділах проводились одними з перших і впровадження системи якості вже тоді було на високому рівні. Нажаль у  Хмельницькому міському , Теофіпольському та Старокостянтинівському районах електромереж впровадження системи якості йде погано.

Потрібно зрозуміти, що використання системи управління якістю в роботі кожного працівника є і буде постійною. Це не данина моді, а життєво важлива необхідність кожної компанії, яка планує працювати на своєму ринку і розвиватись.  Тому пропоную кожному працівникові дотримуватись відомого виразу - "Візьми якість за правило".

 В.Герасимчук,
заступник начальника відділу управління якістю

липень 2007р.
Наверх