Аудит – інструмент ефективного керівника

Відповідно до вимог міжнародного стандарту ISO 9001:2008 п.8.2.2 «Внутрішній аудит», «організація повинна проводити внутрішні аудити в заплановані проміжки часу, щоб установити, чи відповідає СУЯ:
 
- запланованим заходам щодо планування, організації і здійснення виробничої діяльності;
- вимогам самого стандарту;
- вимогам до СУЯ, які встановлені організацією;
- чи результативно була впроваджена СУЯ та підтримується».

З 2006 року, тобто з моменту впровадження СУЯ в ПАТ «Хмельницькобленерго»,  фахівцями відділу управління якістю та інших відділів товариства, які пройшли відповідну підготовку, проводяться внутрішні аудити системи управління якістю. Нині склад групи внутрішніх аудиторів нараховує вже більше 20 фахівців товариства. Аудити проводяться у всіх структурних підрозділах товариства та РЕМ. Тобто раз на рік у кожному підрозділі обов’язково проводиться один аудит, а у випадку наявності критичних невідповідностей проводиться і позаплановий аудит.

Під час аудиту фіксуються усі виявлені невідповідності. Враховуючи вибірковий принцип аудиту, аудитори наголошують на тому, щоб керівники самі звернули увагу на інші напрямки діяльності підрозділу, де може виникнути аналогічна невідповідність, і вжили заходів з її запобігання. Робота з невідповідностями з боку керівника відділу полягає в обов’язковій розробці коригувальних дій з їх усунення. 

Зауважу, що потрібно проводити не лише КОРИГУВАННЯ, тобто безпосереднє усунення невідповідності. Потрібно вживати КОРИГУВАЛЬНІ ДІЇ, які включають в себе безпосереднє усунення невідповідності і РОЗРОБКУ ДІЙ, направлених на ЗАПОБІГАННЯ виникненню аналогічних невідповідностей в інших напрямках роботи. Досвід показує, що переважна більшість керівників обмежується лише усуненням наслідків невідповідності і не дошукується її причин, тим паче — не вживає заходів з усунення цих причин.

Також нагадаю про відомий принцип роботи, так званий «цикл Демінга P-D-C-A»: ПЛАНУЙ—ВИКОНУЙ—ПЕРЕВІРЯЙ—КОРИГУЙ. Перших три пункти керівники зазвичай виконують. Проблема — з четвертим, який передбачає розробку коригувальних дій щодо виявленої невідповідності та їх впровадження. Кроком вперед у цьому сенсі буде розробка заходів, покликаних запобігти виникненню невідповідностей по стосовно інших аналогічних напрямків роботи. Тобто, маючи досвід усунення невідповідності, яка вже трапилася, керівник може розробити ефективні заходи, які унеможливлять виникнення невідповідностей в аналогічних напрямках роботи. 

Під час аналізу невідповідностей обов’язково враховуються витрати, які несе товариство, усуваючи їх, у тім числі витрати на матеріали, обладнання, машини, механізми, людино-години і т.п. Тобто питання функціонування СУЯ завжди йде поруч з економічними показниками роботи будь-якого підрозділу. Вчасно вживаючи запобіжні дії, підрозділ товариства економить кошти на повторному усуненні аналогічної невідповідності. Також, вживаючи запобіжних дій в інших напрямках, економимо кошти на усуненні невідповідностей, які могли статися. 

Результативність — це головна вимога стандарту ISO 9001, але потрібно йти далі і досягати не лише результативності в роботі, але й ефективності, тобто рахувати економічні показники роботи підрозділу.  Нині аудитори виконують не просто контролюючу функцію, як раніше, а допомагають покращувати показники роботи Товариства. Керівники підрозділів повинні добре розуміти, що для них набагато вигідніше, якщо будь-яку проблему першим виявляє аудитор, а не споживач (зовнішній або внутрішній) або представник наглядового органу. 

Аудит полягає в пошуку і аналізі розбіжностей між реальним станом справ у підрозділі та вимогами стандарту або інших нормативних документів, якими керується підрозділ. Саме під час цієї перевірки виявляться невідповідності і напрямки покращення, можливості удосконалення діяльності підрозділу. Отже, керівники підрозділів Товариства можуть і повинні використовувати аудит, як ефективний інструмент аналізу діяльності і пошуку напрямків покращення ефективності роботи. 

 

Валерій ГЕРАСИМЧУК, 
начальник відділу управління якістю


липень 2012р.
Наверх